אורלי פורטל

אורלי פורטל (1969) היא רקדנית, כוריאוגרפית, מורה למחול, מטפלת בתנועה ובקול, חוקרת מחול שבטי ופולקלור מרוקאי והמפתחת "שיטת פורטל לאגן" – שפת מחול ייחודית. לאחר חקר מעמיק של תרבות המחול המרוקאית היא עדכנה את המורשת העתיקה ויצרה ממנה שפת מחול חדשה ועכשווית שאינה תלויה בדבר מלבד בחוויה הגופנית.

 

פורטל החלה לרקוד בגיל צעיר. כשהייתה בת 16 עזבה את קריית שמונה, עיר הולדתה, ועברה ללמוד במגמת המחול בתיכון של האקדמיה למוסיקה ולמחול ע"ש רובין בירושלים. את דרכה המקצועית כרקדנית וסולנית החלה בשנות התשעים בלהקת "קול ודממה" בניהולו של משה אפרתי, באנסמבל של להקת בת-שבע ובלהקה עצמה. באותן שנים גם שיתפה פעולה עם כוריאוגרפים נוספים, כמו אריה בורשטיין וגליה פרדקין, ואף יצרה עבודות מחול למוזיקאים שונים, בהם תימנה בראואר ואלי מאירי, וכן עומר פארוק טקבילק ולהקת "בוסתן אברהם", שעימם הופיעה בפסטיבל ישראל.


ב-1997, בעיצומה של קריירת מחול מכובדת כרקדנית מחול מודרני, פרשה פורטל מהבמה לטובת מסע פנימי. החיפוש אחר זהות ושייכות הוביל אותה לחקור גם את נופי הילדות של הוריה וללמוד מסורות עתיקות של שבטים מקומיים במרוקו. היא נדדה בין תרבויות, חקרה את מסעותיה וכתביה של המיסטיקנית הסופית רביע (ראבעה) אל-עדוויה, למדה את סודותיהם של המסדר הסופי במרוקו, של שבט הגנאווה ושל שבט הברבר הפראי. היא העמיקה במשך השנים בחקר הפולקלור הערבי, והקדישה שנתיים ללימודי מוזיקה ערבית שורשית ושירה ערבית קלאסית באוניברסיטת בר-אילן.


במסגרת חקר תנועת האגן והגוף שערכה פורטל במסעה בעולם המחול, החל בבלט קלאסי ומחול מודרני עכשווי, דרך ריקודי אגן צפון אפריקאיים (ברברים) בהשראת מסורות עתיקות משבטי הברבר והגנאווה מאזור מדבר הסהרה, וכלה במחול סופי, פרסי, טורקי, מצרי ועוד, היא פיתחה את "שיטת פורטל לאגן". זוהי שיטת תרגול ייחודית המבוססת על תרגול מעמיק ומדיטטיבי של תנועת אגן הירכיים. בעזרת סדרת תרגילים המכוונת את מקומו של האגן ומשקלו ביחס לגוף מתאפשרת תנועתיות ספונטנית ורבת חיוניות. השיטה כוללת טכניקות מורכבות של אגן הירכיים במקצבים צפון אפריקאיים. הקצב הוא אלמנט חשוב בארגון האנרגיה הגלומה באגן ובאיחודם של האינדיבידואל והקהילה. ב"שיטת פורטל לאגן" יש יסוד חזק של ריפוי – פצעי הגוף והנשמה מותמרים לשמחה ולתשוקה לחיים.


ב-2009 הקימה את "להקת המחול אורלי פורטל" ויצרה עבורה עבודות מקוריות המחברות בין דיסציפלינת המחול המערבית למסורת הריקוד המזרחית תוך יישום תובנות ממחקריה. העבודות שיצרה עבור הלהקה הוצגו על במות ובפסטיבלים בארץ ובעולם וזכו להערכה רבה, בהן: "לילַת חוּב", "גנאוויה", "בין הגלוי לנסתר", "בין עולמות" (הפקה משותפת עם התזמורת האנדלוסית הים-תיכונית אשקלון), "רביע" ו"סווירייה". הלהקה התפרקה ב-2018 ומאז פורטל עובדת בהרכבים משתנים בכל פרויקט, כך ביצירות "פולחן האביב של פריד אל-אטרש", "Beijo" (מחול שיצרה בברזיל),  "ארץ רחוקה", "פקרוני" (עם שלושה רקדנים גברים) ו"בלוק" (עבודת סולו בפסטיבל ישראל 2021).


לצד קריירת הריקוד והכוריאוגרפיה, פורטל מלמדת מחול. בשנת 2017 הקימה את "בית הספר למחול אורלי פורטל" בעין שמר, ובו היא מכשירה רקדניות מקצועיות ב"שיטת פורטל לאגן" והן מלמדות אותה בארץ ובעולם. פורטל מתמחה גם באומנות אלתור וקונטקט, אימפרוביזציה ופלדנקרייז, ואף הייתה ממייסדי אנסמבל "אימפרוביזה". בבית הספר היא מלמדת קורס ייחודי לאימפרוביזציה דרך מחקר אנטומי של הגוף בהשראת שיטת פלדנקרייז ובשילוב שיטת "פורטל לאגן" וניסיונה בתחום המחול העכשווי. בשנת 2022 הצטרפה לסגל ההוראה באקדמיה למוזיקה ולמחול ע"ש רובין בירושלים והיא מלמדת במסלול מיוחד את שיטת "פורטל לאגן" ואת הרפרטואר של "להקת המחול אורלי פורטל".


פורטל היא גם מוזיקאית, זמרת ואומנית קול. בעבודות המחול שהיא יוצרת היא משלבת קטעים קוליים ושירה בביצועה, בעיקר בערבית. ב-2022 הוציאה עם המוזיקאית LALA Tamar את האלבום BEIJO.
ב-2018 הוענק לפורטל פרס שרת התרבות והספורט לשימור ולטיפוח תרבויות ישראל ע"ש יצחק נבון בתחום המחול.
ב-2020 זכתה במלגת מנדל והיא בוגרת תוכנית מנדל למנהיגות בתרבות יהודית.